
A küldemények begyűjtése, raktározása, majd egyszerre történő tömeges kiszállítása helyett, a küldeményt a felvétel után a futár közvetlenül a címzettnek kézbesíti.
A futárrendeléstől számított maximum 4 órán belül felvesszük és kézbesítjük a küldeményt a kért címre, Budapesten és az agglomerációban.
A futárrendeléstől számított maximum 2 órán belül felvesszük és kézbesítjük a küldeményt a kért címre, Budapesten és az agglomerációban. A sürgős fuvaroknál 100% felár kerül felszámolásra.
Munkanapokon a 18 óra utáni kézbesítés, illetve a munkaszüneti napokon történő kézbesítés esetén a fuvar munkaidőn túlinak minősül. Az ilyen fuvaroknál 100% felár kerül felszámolásra. Munkaidőn túl a PUTTONYOS és a TEHERAUTÓS méretű járműveink nem mindig elérhetőek, ezért ilyen igény esetén, kérjük egyeztessen munkatársunkkal.
Készpénzes fizetés esetén munkaidőn túl 14980 Ft + üzemanyagfelár + Áfa fuvardíjat számolunk, a számla pedig a következő munkanapon kerül kiküldésre.
Budapesten belül a kezdőpont és leadási pont között Google térképen légvonalban mért távolság szerint 6 körzet van kialakítva. A fuvardíj attól függ melyik körzetbe esik a távolság alapján.
Budapest körzethatárától távolodva 5 zóna van kialakítva, a Pest környéki besorolás ez alapján történik. A fuvardíj a Budapesten belüli körzetdíj és a Pest környéki zóna összege.
Budapest 0 km kőtől számolva, Budapest – vidéki város – Budapest távolság alapján. Amennyiben a vidéki díj nem éri el a 20000 Ft-ot, hozzá adódik a Budapesten belüli körzetdíj.
Budapesten belül és Pest környéken meghatározott FIX díjon történik a szállítás, távolságoktól függetlenül.
Csak FIX szerződéssel rendelkező partnereink részére.
Minden felvételi és leadási pontnál az eltöltött idő első 10 perce díjmentes. Utána minden megkezdett 10 perc után 1 egységnyi díj adódik hozzá a fuvardíjhoz.
Abban az esetben kerül felszámolásra, ha a futár megjelent a kezdőponton, de nem kerül sor a szállításra. Illetve, ha a lemondásra akkor kerül sor, amikor a futár már a kezdőpontra ért vagy 5 percnyire van tőle.
Az üzemanyag felárat havonta állapítjuk meg a NAV által kiadott gázolaj árak alapján.
Oldalunkon itt találja: https://gepardexpress.hu/szolgaltatasaink/
A jelen időhöz képest órákkal vagy napokkal előre, adott időpontra történő rendelés. Nem biztos, hogy percre pontosan tartható a kezdő időpont, fél órás intervallummal érdemes számolni.
Megrendelésnél a megrendelő által megadott jármű kategóriát rögzítjük. Amennyiben megrendeléskor megadják a szállítandó küldemény paramétereit, munkatársunk segíthet a megfelelő kategória kiválasztásában.
Küldemény típusaink leírását itt találja:
https://gepardexpress.hu/kuldemeny-tipusok/
Nem megfelelően megadott járműkategória esetén, ha a kiérkező futár nem tudja felvenni a küldeményt annak mérete, jellege miatt, kiállási díjat számolunk fel és küldünk egy új futárt a kategóriának megfelelően.
Lehetőség van szerződés nélkül is igénybe venni a szolgáltatásainkat. Ilyen esetben készpénzzel tudják rendezni a szállítás költségét közvetlenül a futárnak fizetve. A számlát elektronikus úton küldjük a szállítással folyamatban.
Munkaidőn túl 14980 Ft + üzemanyagfelár + Áfa fuvardíjat számolunk, a számla pedig a következő munkanapon kerül kiküldésre.
1. A szerződő
felek
1.1. A szolgáltató
Gepárd
Express Kft. (továbbiakban: Szolgáltató)
Székhelye, Postacíme: 1144 Budapest
Gvadányi utca 33-39 1 em. 109 a
Ügyfélszolgálat elérhetőségei:
Cím: 1144 Budapest Gvadányi utca 33-39 1
em. 109 a
Telefon: +36 1 3999970
E-mail: info@gepardteam.hu
Honlap: https://gepardexpress.hu/
Ügyfélszolgálat nyitva tartás: H-P 08-17
Telefonos megrendelés 0-24 h
Alaptevékenysége: a postai
szolgáltatásokról szóló 2012. évi CLIX. törvény (a továbbiakban. Postatv.) 2. §
15. pontja, valamint a 8. § (1) bekezdésének a) pontja szerint futárposta-szolgáltatás
Magyarország területén.
Futárposta-szolgáltatás: olyan – a küldemény felvételétől számított
legfeljebb 24 órán belül teljesítendő – időgarantált postai szolgáltatás,
amelynek keretében a postai szolgáltató arra vállal kötelezettséget, hogy a
postai küldemény felvételét végző személy a postai küldeményt a kézbesítés
megkísérléséig megszakítás nélkül személyes felügyelete alatt tartja oly módon,
hogy a feladó ez alatt bármely időpontban rendelkezhessen a postai küldemény címzettjének
vagy címének a megváltoztatásáról, és sikertelen személyes kézbesítés esetén
megtehesse a szükséges intézkedéseket.
A
szolgáltatások ellátásához a Szolgáltató közreműködőt is igénybe vehet.
1.2. Az ügyfél
Ügyfél
az a magánszemély, jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági
társaság vagy egyéb szervezet, aki/amely az Általános Szerződési Feltételeknek
megfelel, vagy indokolt esetben egyedi szerződésekben rögzített feltételekkel
igénybe veszi a szolgáltatást.
A Szolgáltató szolgáltatásai
igénybevétele esetén feladó ügyfélnek a küldeményen feladóként feltüntetett
magánszemélyt, jogi személyt, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági
társaságot vagy egyéb szervezetet kell tekinteni.
Címzett:
a küldeményen, annak csomagolásán, vagy a hozzá tartozó listán címzettként
megjelölt ügyfél.
A
szerződéses kapcsolat fennállásától függetlenül a Szolgáltató ügyfelének tekinti
azt a személyt, aki/amely eljárást indít, illetőleg Szolgáltatóval szemben
igényt érvényesít.
2. A
szerződés tárgya
A
szolgáltatói szerződés alapján a Szolgáltató vállalja, hogy az Általános
Szerződési Feltételekben és a jogszabályokban meghatározott feltételeknek
megfelelő méretű, tömegű, tartalmú és csomagolású küldeményeket díj fizetése
ellenében a feladótól átveszi, továbbítja és a feladó által megjelölt címhelyen
a címzett, vagy jogosult átvevő részére kézbesíti.
A
küldemények csomagolására, lezárására, címzésére, feladására vonatkozó
szabályokat e fejezet abban az esetben tartalmazza, ha ezek eltérnek a feladó
feladatait meghatározó fejezet általános szabályaitól.
Az
Általános Szerződési Feltételek részletesen ismerteti a küldemények
meghatározását, méret és tömeghatárát, a küldemény tartalmára vonatkozó
előírásokat.
Küldemény: a jelen
szállítási feltételek vonatkozásában, tömeg- és mérethatároknak megfelelő – a küldeményen,
annak burkolatán vagy az ahhoz tartozó listán (fuvarlevélen) megcímzett – küldemény.
A küldemény fajtái:
levélküldemény vagy csomagküldemény, amelyet a Szolgáltató kísérő okirattal
közúti járművön szállít.
3. Szerződés létrejötte, módosítása, megszűnése
3.1. A szerződés létrejötte
A
szolgáltatási szerződés a küldeménynek a Szolgáltató által történő
felvételével, vagy a szolgáltatás elvállalásával jön létre. A küldemény
felvétele a küldemény átvételének írásbeli elismerésével történik.
A
szolgáltatási szerződés teljesítésének megkezdését a Szolgáltató dátumozása, a
felvétel pontos időpontjának feltüntetése és a felvevő megbízott aláírása
igazolja.
Ha
az Általános Szerződési Feltételek a szerződés alakiságára írásbeli formát ír
elő, akkor a szolgáltatási szerződés az írásba foglalt szerződés – valamennyi
szerződő fél által történő – aláírásával jön létre.
A
szolgáltatás igénybevételéhez szükséges nyomtatványokat a Szolgáltató – az
egyedi kivitelezésű szállítóleveleket is – díjmentesen köteles az igénybevevő
számára biztosítani.
A
küldeményt – ha arról a szerződő felek másként nem állapodtak meg – a Szolgáltató
abban az esetben köteles felvenni, ha azt a feladója a tartalom jellegének,
természetének és mennyiségének megfelelő burkolatba csomagolta és annak
tartalmához a csomagolás, illetve a lezárás nyilvánvaló megsértése nélkül
hozzáférni nem lehet.
A
szolgáltatás díjának kiegyenlítése – ha az Általános Szerződési Feltételek vagy
a felek eltérően nem rendelkeznek – a küldemény kézbesítése utáni első
szolgáltatási díj számlájának kézhezvételét követő nyolc munkanapon belül
esedékes. Szerződés szerint a fizetési idő hosszabbodhat, de ennek feltétele a
szerződés írásbeli alakisága.
A
szolgáltatási szerződés esetében jelen Általános Szerződési Feltételek
rendelkezéseitől a felek közös megegyezéssel eltérhetnek, kivéve, ha a
vonatkozó jogszabályok az eltérést tiltják.
Nem
térhetnek el a szerződő felek az Általános Szerződési Feltételek szabályaitól
abban az esetben, ha az eltérés következtében a küldemények felvétele,
feldolgozása, továbbítása vagy kézbesítése az életet, egészséget, a testi
épséget, illetve a címzettnek a küldemény biztonságos átvételéhez fűződő jogát
sérti vagy veszélyezteti.
3.2.
Szerződés módosítása (utólagos rendelkezés)
A
szerződés módosításához a feladónak kizárólag az alábbi esetekben van joga:
3.2.1. A feladó szerződés-módosítása a
küldemény továbbítása előtt
A
küldemény feladója – az utólagos rendelkezés keretében – külön díj ellenében
külön– és különleges szolgáltatást kérhet, módosíthat, lemondhat, illetve a
küldeményt továbbítás előtt visszakérheti.
3.2.2. A feladó szerződés-módosítása a
küldemény továbbítása után
A
feladó a küldemény címadatait az utólagos rendelkezésre vonatkozó szabályok
megfelelő alkalmazásával – külön díj ellenében – a továbbítás után is
módosíthatja, amelyet a szolgáltatónak a rendeltetési helyen a kézbesítés
megkezdéséig figyelembe kell vennie.
Amennyiben
a cím módosítása a küldemény más kézbesítő helyhez történő továbbküldését vagy
visszaküldését vonja maga után, a továbbküldésért járó díjat meg kell fizetni.
4.
Szolgáltatás nyújtásának megtagadása
4.1.
Szerződéskötés és teljesítés megtagadása
A
Szolgáltató a szolgáltatásra vonatkozó szerződés megkötését, vagy teljesítését
köteles megtagadni, amennyiben az alábbi tények valamelyike tudomására jut:
–
a szerződés teljesítése jogszabályba vagy nemzetközi megállapodásba ütközik;
–
a küldemény tartalma az életet, az egészséget, a testi épséget vagy az emberi
környezetet nyilvánvalóan sérti vagy veszélyezteti;
–
a feltételesen továbbítható küldeményekre vonatkozó előírásoknak a küldemény
nem felel meg;
–
a postai küldemény csomagolása nem felel meg az általános szerződési
feltételekben foglalt előírásoknak.
A
teljesítés előzőek szerinti megtagadásából, vagy a küldemény
visszakézbesítéséből származó többletköltségek a feladót terhelik.
A
Szolgáltató megtagadhatja a szerződés megkötését, ha:
–
a szolgáltatás teljesítését jogszabály alapján szüneteltetik vagy korlátozzák, vagy
–
a szolgáltatás teljesítéséhez szükséges forgalmi feltételek – tevékenységi
körén kívül álló okból – nem állnak rendelkezésre.
Ha
a Szolgáltató alapos okkal feltételezi, hogy a szolgáltatási szerződés
megkötését meg kell tagadnia, a szolgáltatási szerződés megkötését attól teheti
függővé, hogy a feladó bizonyítja-e a Szolgáltató feltételezésének
alaptalanságát. Amennyiben a feladó bizonyítani kívánja a feltételezés
alaptalanságát, erre a lehetőséget helyben és azonnal meg kell adni. Ha a
bizonyítás következtében a feltételezés alaptalannak bizonyult, a küldemény
ismételt, biztonságos csomagolására a szolgáltató díjmentesen köteles. Ebben az
esetben a csomagolás hiányosságára a szolgáltató a továbbiakban nem
hivatkozhat.
4.2. Szerződés megszűnése
A
szolgáltatási szerződés megszűnésének esetei:
–
a Szolgáltató a szerződésben vállalt szolgáltatást teljesíti;
–
a küldemény kézbesíthetetlen;
–
a Feladó a szolgáltatási szerződéstől eláll.
4. 3.
Kézbesíthetetlen küldemények
Kézbesíthetetlennek
minősül az a küldemény, amelyet a Szolgáltatón kívül álló okból a címzettnek
(vagy az egyéb jogosult átvevőnek) kézbesíteni nem lehet.
A
kézbesíthetetlen postai küldeményt a postai szolgáltató köteles a feladónak
visszakézbesíteni, amelyet költségei megtérítéséhez kötheti a Szolgáltató.
Amennyiben a feladó a visszakézbesítés költségeit nem téríti meg, vagy a postai
szolgáltatón kívül álló okból a visszakézbesítés nem lehetséges, a postai
küldemény visszakézbesíthetetlennek minősül.
4.4 Visszakézbesíthetetlen postai
küldemény
A
visszakézbesíthetetlen postai küldeményt a Szolgáltató őrizni köteles. Az
őrzésre a Polgári Törvénykönyv felelős őrzésre vonatkozó szabályait a következő
eltéréssel kel alkalmazni. A Szolgáltató
a)
a b) és c) pontban foglaltak kivételével a
könyvelt postai küldeményt a feladástól számított három hónap elteltéig őrzi,
ezt követően a küldeményt megsemmisíti;
b)
a postacsomag-küldeményt a feladástól számított
három hónap elteltéig őrizni köteles, azt követően felbontja;
c)
a könyvelt postai küldeményt azonnal felbontja,
amennyiben a postai küldemény tartalmának valószínűsíthető veszélyes vagy
romlandó természete miatt annak a) és b) pontokban meghatározott időtartamú
őrzése nem várható el.
A
felbontást követően a Szolgáltató, amennyiben kereskedelmi értékkel rendelkező
árut tartalmaz a postai küldemény, azt értékesíti, egyéb esetekben a küldemény
tartalmát megsemmisíti.
A
postai küldemény felbontása, értékesítése és megsemmisítése kétfős bizottság
jelenlétében és jegyzőkönyv felvétele mellett történik, amely bizottság tagjai
a Szolgáltató alkalmazottjai, tagjai, megbízottai vagy közreműködői lehetnek. A
jegyzőkönyvet a Szolgáltató a küldemény feladását követő egy évig megőrzi.
A
Szolgáltató az értékesítésből befolyt összeget a visszakézbesíthetetlen postai
küldemények őrzése következtében felmerült költségek csökkentésére fordítja
vagy e célra rendelkezésre tartja.
5. A
szolgáltatás igénybevételének általános szabályai
5.1. A feladó feladatai
5.1.1. A
küldemény tartalmára vonatkozó szabályok figyelembevétele
A
feladó felelőssége gondoskodni arról, hogy a küldemény tartalma a
jogszabályoknak és az Általános Szerződési Feltételeknek megfeleljen.
A
küldemény tartalma nem lehet olyan tárgy vagy anyag, amelynek szállítását
jogszabály vagy az Általános Szerződési Feltételek tiltja. Az Általános
Szerződési Feltételekben meghatározott egyes tárgyak és anyagok csak az
Általános Szerződési Feltételekben előírt feltételekkel adhatók fel. A
szállításból kizárt tárgyakat valamint a feltételesen szállítható tárgyakat és
azok feladási feltételeit az 1. melléklet
tartalmazza. A tárgyakat a működésükhöz szükséges energia vagy erőforrásokkal
együtt úgy szabad küldeményben elhelyezni, hogy a csomagolás a véletlenszerű
működésbe lépést megakadályozza.
A
Szolgáltató nem köteles vizsgálni a küldemény tartalmát arra vonatkozóan, hogy
az a szállításból kizárt-e, vagy feltételesen szállítható. Ha azonban a
szolgáltatás bármely szakaszában azt állapítja meg, hogy a küldemény tartalma a
szállításból kizárt vagy a szállításhoz szükséges feltételek hiányoznak, a
küldeményt a címzettnek nem kézbesíti. A feladó felelős a küldemény által
személyek életében, egészségében és testi épségében, továbbá egyéb tárgyakban,
a Szolgáltató berendezéseiben és más küldeményekben okozott károkért; köteles
viselni saját kárát és megtéríteni a Szolgáltató felmerült többletköltségeit
(pl. visszaküldés, újracsomagolás, a kárenyhítés körében felmerült költségek,
stb.), ha azok annak folytán keletkeztek, hogy a feladó a jogszabályokban és az
Általános Szerződési Feltételekben foglalt előírásokat nem tartotta be.
5.1.2.
Csomagolás, lezárás, címzés
A
feladó feladata gondoskodni a küldemények szállításra alkalmas címzéséről és a
tartalom jellegéhez igazodó, azt megfelelően védő, biztonságos csomagolásáról.
Küldemények
csomagolása: A küldeményeket a tartalom tulajdonságának,
jellegének, alakjának, tömegének megfelelően úgy kell csomagolni, hogy a
küldemény burkolata a belső tartalmat megvédje.
Burkolatként
olyan tiszta, világos csomagolóeszközt kell használni, amely a címirat
olvashatóságát valamint kezelését nem zavarja, és amelyre a címirat és egyéb
jelzések könnyen és tartósan ráragaszthatók.
Nem
kell csomagolni a zsákot, kosarat, továbbá azokat a tárgyakat, amelyeket a
kereskedelmi szokás szerint nem csomagolnak.
Küldemények
lezárása:
A
burkolatnak, a belső- és külső csomagolásnak és lezárásnak olyannak kell
lennie, hogy a burkolat nyilvánvaló megsértése nélkül a tartalomhoz ne lehessen
hozzáférni.
Küldemények címzése: A küldeményt tiszta, pontos, jól olvasható címzéssel kell
ellátni. A Szolgáltató nem fogad el szállításra olyan küldeményt, melynek
címzését áthúzás, átírás útján, vagy bármilyen módon megváltoztatták. A címzett
nevét teljes alakjában kell a küldeményre feljegyezni. Címzettként több név is
szerepelhet.
A címiratot
úgy kell kialakítani, hogy a feladó és a címzett címe jól láthatóan
elkülönüljön. A címzésre vonatkozó adatokat latin betűkkel, arab számokkal
(kerület, utca, házszám, épület, emelet, ajtó esetén szükség szerint római
számmal), olvashatóan, a küldeményen, a burkolaton vagy a küldeményhez tartósan
hozzáerősített címiraton – tintával, gépírással, golyóstollal, vagy
nyomtatással – illetve a küldeményhez csatolt címjegyzéken, kísérő okiraton
kell feltüntetni. Lehet függő, ragasztott vagy varrott címiratot is alkalmazni,
amelyet úgy kell felerősíteni a küldeményre, hogy az a kezelés során ne
válhasson le.
A
címzett nevét és címét a küldemény hosszúságának irányában kell feltüntetni,
szállítási rend szerint a küldemény előoldalán.
A
küldeményeken a feladónak a következő
címadatokat kell feltüntetnie:
– a címzett
(címzettek) nevét, vagy elnevezését;
– a küldemény rendeltetési helyét – település
nevét;
– a címhelyet – az utca, közterület nevét, a
házszámot (ha ez nincs, helyrajzi számot), a lépcsőház számot;
– a közelebbi címet – az emelet, és az ajtószám
megjelölésével;
– címhely
irányítószámát;
– külföldre címzett
küldemény esetében az ország nevét.
Amennyiben
a feladó a küldeményen több címet tüntet fel, akkor az első helyen feltüntetett
címet, ha az egyik cím postafiókot jelöl, a Szolgáltató a másik címet veszi
figyelembe visszakézbesítési címként.
A
címzett feladatait az Általános Szerződési Feltételek tartalmazza.
6. A
szolgáltatások díjának megállapítása és kiegyenlítése
6.1. Díjak
megállapítása
Az
Általános Szerződési Feltételekben meghirdetett szolgáltatások (továbbiakban:
szolgáltatások) igénybevételéért az ügyfél díjat tartozik fizetni.
A
szolgáltatások díját, jelen Általános Szerződési Feltételek 2. melléklete,
a hatályos Díjszabás tartalmazza.
A
szolgáltatások díjait – a szolgáltatóval kötött írásbeli szerződés alapján és
ennek feltételei szerint – banki átutalással vagy kölcsönösen elfogadott
elektronikus fizetési módon is ki lehet egyenlíteni.
A
szolgáltatások díját a Szolgáltató határozza meg. A szabad árformába tartozó
árak esetében a Szolgáltató a díjváltozás bevezetését megelőző 15 nappal az
ügyfeleket az új díjakról internetes honlapján tájékoztatja.
A
díjváltozás hatálybalépésének napjától az ügyfélnek az új díjakat kell
megfizetnie.
A
Szolgáltató a szolgáltatások díját és a küldeményt terhelő egyéb összeget a
küldemény kézbesítésétől számított egy éven belül követelheti.
6.2.
Díjfizetési módok
A
szolgáltatások díjának lerovása történhet a feladónál, vagy a címzettnél
készpénzzel vagy átutalással, illetve más elektronikus fizetési módon, amelyet
mindkét fél elfogad. Bérmentesítő gép alkalmazására nincs lehetőség.
Készpénzes
fizetés:
A Szolgáltató
a feladó írásbeli utasításának megfelelően készpénzes számlát állít ki a felvételt
követően a feladónak, vagy a kézbesítéskor a címzettnek.
Átutalásos
fizetés:
A Szolgáltató
külön megállapodás esetében átutalásos számlát állít ki a feladó vagy a címzett
részére.
7.
Szolgáltatások (a
díjakat lásd a 2. számú Mellékletben)
A
Szolgáltató minden küldeményt az átvétel elismerését követően könyvelve,
nyilvántartva, kézbesítéskor átvetetett és a feladónak az aláírt dokumentumot
visszaküldve szállít és kézbesít.
7.1. Igényelhető szolgáltatások ( a díjakat lásd a 2. számú Mellékletben)
Futárposta-szolgáltatás: a küldemény feladótól történő felvételét követően a
kézbesítés 4 órán belül megvalósul Budapesten és vonzáskörzetében, országosan
24 órán belül.
A feladó választása szerint külön díj
ellenében az alábbi szolgáltatások vehetők igénybe:
– expressz 2 óra Budapesten és vonzáskörzetében, a
küldemény feladótól történő felvételét követően
–
ügyintézés, várakozás
–
munkaidőn túli munkavégzés
A küldemény díját készpénzben, vagy a
szerződésben rögzített feltételekkel átutalással vagy azzal egyenértékű más
elektronikus fizetési módon kell megfizetni.
A feladó választása szerint az alábbi szolgáltatások kérhetők
díjmentesen:
–
E-mail értesítés a kézbesítésről
– Utánvét
kezelés: a feladó által meghatározott összeg kézbesítéskor történő beszedése
– Igény
szerint költséghely szerinti számlázás
–
Küldeménybiztosítás 15.000.000,- Ft értékig
–
SAFARI-Online szolgáltatások
7.2.
Különleges szolgáltatások ( a díjakat lásd a 2. számú Mellékletben)
·
0-24 órás munkavégzés
7.3. Felvétel
A
küldemények felvétele meghatározott időben telefonon vagy írásban bejelentett
igény alapján, a feladó telephelyén vagy címén történik. A Szolgáltató közli az
ügyféllel a telephelyi felvétel várható időpontját.
A
küldemények felvételét az ügyfél és a Szolgáltató megállapodása alapján a Szolgáltató
által megbízott vagy az alkalmazásában álló futár végzi.
A
szolgáltatás +36 1 399 9970 telefonszámon rendelhető meg.
A
szolgáltatási szerződés létrejöttét, valamint a küldemény Szolgáltató általi
átvételét a Szolgáltató okirata bizonyítja, melyen szerepel az átvevő személy
aláírása és az átvétel időpontja, valamint a szolgáltató adatai.
Amennyiben
szemrevételezés után a küldeményt a futár személyes biztonságára nézve
veszélyesnek vagy a rendelkezésre álló szállítási eszközzel történő biztonságos
szállításra alkalmatlannak ítéli meg, vagy ha a küldemény szállításból kizárt
tárgyat tartalmaz vagy a feltételesen szállítható küldemény az Általános
Szerződési Feltételek 1. mellékletében
rögzítetteknek nem felel meg, felvételét visszautasítja.
7.4. Tömeg és mérethatárok
A
postai küldemény maximális tömeghatára belföldön 40 kg lehet.
A
Szolgáltatóval szállítható küldemények tömeg – és mérethatárai a szállítási
eszköz figyelembevételével a következők:
–
tömege kerékpáros szállítás estén 5 kg;
–
tömege motorkerékpáros szállítás estén 5 kg;
–
gépkocsival történő szállítás esetében legfeljebb 150 kg, csomagonként 20 kg
lehet;
–
puttonyos járművel történő szállítás esetében legfeljebb 150 kg, csomagonként
20 kg lehet;
–
tehergépjárművel történő szállítás esetében legfeljebb 1200 kg, csomagonként 20
kg lehet;
–
legnagyobb befoglaló méret kerékpáros szállítás
esetén (hosszúság x szélesség x magasság) 20x25x40
cm
–
legnagyobb befoglaló méret motoros szállítás
esetén (hosszúság x szélesség x magasság) 20x25x40
cm
–
legnagyobb befoglaló méret autós szállítás esetén
(hosszúság x szélesség x magasság) 60x60x100 cm
–
legnagyobb befoglaló méret tehergépjármű
szállítás esetén maximálisan 5 raklap, 10 m3 össztérfogatú
8. A küldemények kézbesítése
8.1. A kézbesítés általános szabályai
A
szolgáltató a küldeményeket a feladó által megjelölt, a küldeményen, vagy annak
kísérő okiratán feltüntetett címhelyen, a címzettnek vagy jogosult átvevőnek
történő személyes átadással kézbesíti. A szolgáltató a cím helyén történő kézbesítéstől
akkor térhet el, ha a felek megállapodása, illetve a küldemény címzettje ettől
eltérően rendelkezik.
A
küldemény sikertelen kézbesítése esetén a szolgáltató a kézbesítés
megkísérlésének napjáról, valamint arról, hogy a küldemény hol és mikor vehető
át, vagy biztosít-e további kézbesítési kísérletet és ha igen mikor, erről írásbeli
értesítőt hagy hátra, vagy küld a címzett elektronikus elérhetőségére.
Amennyiben
a küldemény kézbesítése akadályba ütközik, a Szolgáltató a feladót lehetőség
szerint telefonon értesíti. A küldeményt a feladó rendelkezése szerint esedékes
díj kiegyenlítése mellett visszakézbesíti.
A
nem megfelelő címzés a szolgáltatót nem mentesíti a szolgáltatási szerződésben
vállalt kötelezettségei teljesítésének megkísérlése alól, azonban a nem
megfelelő cím miatti kézbesíthetetlenség esetén a szolgáltató mentesül a
kártérítési kötelezettség alól.
8.2. A kézbesítés helye
8.2.1. Házhoz
kézbesítés
A
Szolgáltató belföldön minden küldeményt a feladó által meghatározott cím
szerint házhoz kézbesíti.
A személyes átadással kézbesítendő könyvelt postai
küldeménynek a címhelyen való sikertelen kézbesítése esetén a küldeményt a
postai szolgáltatóhelyen vagy az e célból üzemeltetett kézbesítési ponton a
címzett rendelkezésére kell tartani, bejelentésköteles szolgáltatás esetén a
postai szolgáltatási szerződés rendelkezései szerint kell eljárni. A rendelkezésre
tartás helyéről, idejéről és az átvétel feltételeiről a címzettet értesíteni
kell. A rendelkezésre tartás ideje nem lehet 5 napnál rövidebb.
8.2.2.
Közvetett kézbesítés
A
szolgáltató a küldeményt a címzett magánszemély helyett jogszabályban
meghatározott esetekben az adott címen működő szervezet vezetője, vagy az
általa a küldemények átvételére meghatalmazott személy részére – a közvetett
kézbesítő által biztosított helyen – kézbesíti.
Közvetett
úton nem kézbesíthető
–
a sérült könyvelt küldemény;
–
a „saját kézbe” különleges szolgáltatással feladott küldeményt;
–
utánvétellel terhelt küldemény;
–
minden további küldemény, melynek közvetett kézbesítését jogszabály vagy a
felek megállapodása kizárja;
–
az a küldemény, melynek közvetett kézbesítő részére történő kézbesítése ellen a
címzett írásban tiltakozik.
A
közvetett úton nem kézbesíthető küldemények érkezéséről a szolgáltató a
címzettet értesítő hátrahagyásával tájékoztatja.
A
közvetett kézbesítő köteles a saját részére (alkalmazottai részére) érkező
küldeményeket elkülönítetten kezelni.
8.3. Küldemény kézbesítése az átvételre
jogosult részére
Jogosult
átvevőnek a címzett, a meghatalmazott, a helyettes átvevő és a közvetett
kézbesítő minősül.
A
szolgáltató minden küldeményt a jogosult átvevő részére kézbesít. A jogosult
átvevő részére történt átadással a szolgáltató a szolgáltatási szerződést
teljesíti.
Jogi
személy, jogi személyiség nélküli gazdasági társaság és egyéb szervezet (a
továbbiakban együttesen: szervezet) részére címzett küldemény átvételére a
szervezet vezető tisztségviselője jogosult. A szolgáltató a szervezet részére
címzett küldeménynek tekinti azt is, ha a szervezet részére címzett küldemény
címzésében a szervezet elnevezése mellett természetes személy nevét is
feltüntették, vagy a küldeményen természetes személy neve és a szervezet –
megnevezése nélkül – címe (levelezési címe) szerepel.
A
címzetten kívüli jogosult átvevő a polgári jog általános szabályai szerint
felel a küldemény címzett részére történő átadásáért.
8.3.1. Az átvétel elismerése
A
küldemény az erre szolgáló okiraton vagy a kézbesítés tényét rögzítő eszközön a
kézbesítés időpontjának feljegyzése után az átvevő személyazonosságának
igazolására alkalmas okmány elnevezése, betűjele és száma, vagy az azonosító
kód postai szolgáltató által történő rögzítését követően kézbesíthető.
Ha
magánszemélynek címzett küldemény átvételét nem a címzett ismeri el, az átvevő
köteles a címzett és a közötte lévő kapcsolatot is jelezni.
Amennyiben
a személyazonosságot igazoló okmány tulajdonosa az okmány betűjelének és számának
a rögzítése ellen tiltakozik, a szolgáltató a küldeményt – az ok
feltüntetésével – visszaküldi a feladónak.
Az
írni nem tudó, a latin betűket nem ismerő, a vak, vagy egyéb, a fizikai
állapotában beállott változás következtében írásában gátolt címzettnek szóló
könyvelt küldeményt írni tudó nagykorú tanú jelenlétében kell kézbesíteni. A
tanú – e minőségének feltüntetésével – a küldemény átadásakor a kézbesítő
okiraton saját nevét írja alá. A tanú és a címzett személyazonosságát a
kézbesítő előtt igazolni köteles.
A
kiskorú vagy cselekvőképességet kizáró gondnokság alatt álló személy részére
érkezett küldeményt a címzett helyett a törvényes képviselőnek vagy a
gondnoknak kézbesíti a szolgáltató. A törvényes képviselő vagy a gondnok e
minőségét jogerős hatósági határozattal, hatósági igazolvánnyal vagy hatósági
bizonyítvánnyal igazolhatja.
A
címzett természetes személy elhalálozása, jogi személy, illetve jogi
személyiség nélküli gazdasági társaság vagy egyéb szervezet megszűnése esetén a
részére érkezett küldeményt a szolgáltató – az e tényekről történő
tudomásszerzést követően – haladéktalanul visszaküldi a feladónak.
8.3.2. Visszavétel, visszaküldés
A
tévesen kézbesített küldeményt, illetve tartalmát a Szolgáltató köteles bontott
állapotban is a téves kézbesítés tényének egyidejű rögzítésével visszavenni, a
téves kézbesítéskor beszedett díjat visszafizetni, és a küldemény lezárása,
valamint a korábbi téves kézbesítés tényének feltüntetése után annak szabályos
kézbesítéséről gondoskodni.
Meghatalmazottnak,
helyettes átvevőnek, vagy közvetett módon kézbesített ép és sértetlen
küldeményeket a Szolgáltató a kézbesíthetetlenségi ok feltüntetésével és az
átvevő (közvetítő) aláírásával átveszi és azokat – a címzettnek történő
kézbesítés sikertelensége esetén – visszaküldi a feladónak.
A
Szolgáltató a szabályosan kézbesített utánvételes küldeményt nem veszi vissza,
ha az utánvétel elszámolására vonatkozó okiratot már továbbította.
Ha
a kézbesítés során a címzett vagy meghatalmazottja írásban úgy nyilatkozik,
hogy a küldeményt nem fogadja el, úgy azt a Szolgáltató az átvételi határidők
mellőzésével és az ok feltüntetésével visszaküldi a küldemény feladójának.
Amennyiben
e személyek az írásbeli nyilatkozatot megtagadják, a szolgáltató e tényt a
kézbesítési okiratra és a küldeményre feljegyzi.
Ha
a küldemény a Szolgáltatón kívüli okból nem kézbesíthető, a szolgáltató azt –
az ok megjelölésével – a küldemény feladójának visszaküldi.
9.
Tájékoztatás, panasz
9.1. Tájékoztatás
A
Szolgáltató vállalja, hogy a szolgáltatási feltételekben bekövetkezett
valamennyi lényeges változásról tájékoztatja ügyfeleit.
Telefonon, e-mail-ben, internetes
honlapon az igénybevevők részére közzé teszi:
–
Általános Szerződési Feltételeket;
–
az alkalmazott díjakat;
–
az állandó elérhetőségének telefonszámát, egyéb elérhetőségét;
–
minden egyéb közérdekű információt.
9.2.
Felhasználói bejelentések, panaszok
A
Szolgáltatónak a vonatkozó jogszabályok szerint biztosítania kell, hogy
igénybevevő ügyfelei a szolgáltatásokkal kapcsolatos bejelentéseiket,
(továbbiakban: panasz) díjmentesen megtehessék.
Az ügyfelek panaszaikat az alábbi módon
tehetik meg:
–
telefonon;
–
levélben;
–
a fuvarlevélen írott formában;
–
e-mail;
–
egyéb megfelelő módon.
Panasznak
az olyan bejelentés minősül, amelyben a felhasználó állítja, hogy a Szolgáltató
által nyújtott szolgáltatás részben vagy egészében nem felel meg a jogszabályi
előírásokban, illetve az Általános Szerződési Feltételekben foglaltaknak. A
Szolgáltató a postai küldemény részleges elveszésére vagy megsérülésére
vonatkozó jelzést, bejelentést és a kártérítési igény érvényesítését a panaszok
között tartja nyilván.
A Szolgáltató által végzett
szolgáltatások teljesítése során felmerült panasz a küldeményhez kapcsolódóan a
feladás napjától hat hónapos jogvesztő határidőn belül, sérelmezett tevékenység
vagy magatartás esetén az erről való tudomásszerzéstől számított 30 napos
határidőn belül, de legkésőbb a tevékenység vagy a magatartás megvalósítását
követő hat hónapon belül tehető.
A
Szolgáltató a beérkező panaszokat ingyenes, egyszerű, átlátható és
megkülönböztetéstől mentes eljárás keretében köteles megvizsgálni.
Szóbeli
észrevétel esetén a sérelem elintézésére a Szolgáltató a lehetőségekhez mérten
azonnal helyben intézkedik, illetve megadja a szükséges felvilágosítást. A Szolgáltató
a panaszt kivizsgálja, és a panasz benyújtásának időpontjától számított lehető
legrövidebb idő alatt, de legkésőbb 30
naptári napon belül az ügyfélnek válaszol.
A
panaszválaszban a Szolgáltató tájékoztatja az ügyfelet arról, hogy ha panaszos a panaszra adott választ nem
fogadja el, vagy a postai szolgáltató a panaszra határidőn belül nem válaszol,
a panaszos a válasz kézhezvételétől vagy a válasz elmaradása esetén a
válaszadási határidő lejártától számított 30 napon belül a Hatósághoz fordulhat
a panasz vagy a panaszkezelés kivizsgálása érdekében.
A
szóban és telefonon tett panasz esetében a panasz benyújtásának időpontja a
benyújtás napjával, az írásban, levélben és egyéb módon beérkező panasz
esetében a beérkezés napjával kezdődik. A Szolgáltató a panasz kivizsgálásának
eredményéről belföldi szolgáltatás esetében haladéktalanul, nemzetközi
szolgáltatás esetén a külföldi szolgáltatótól beérkezett tájékoztatás
időpontjától számított 15 napon belül a panaszost írásban tájékoztatja. A
külföldi szolgáltató késedelmesen megküldött tájékoztatása esetén a szolgáltatási
szerződésben foglaltak teljesítéséért felelős belföldi szolgáltatót felelősség
abban esetben nem terheli, ha mindent megtett a szerződéses partner
szolgáltatójától beszerzendő adat, információ határidőben történő rendelkezésre
bocsátása céljából.
A
Szolgáltató valamennyi panaszról nyilvántartást vezet és a panaszeljárások
dokumentációját a Postatv. 57. § (7) bekezdésének megfelelően archiválja.
Amennyiben
a szolgáltatást igénybevevő a panaszra adott választ nem fogadja el, vagy a Szolgáltató
a panaszra határidőn belül nem válaszol, a válasz kézhezvételétől vagy a válasz
elmaradása esetén a válaszadási határidő lejártától számított 30 napon belül a
panaszos a Hatósághoz fordulhat.
10. Adatkezelési szabályok, adat- és titokvédelem
10.1
Adatszolgáltatás
A
Szolgáltatóra vonatkozó olyan adatokat, amely a szolgáltatások
igénybevételéhez, a hozzáférés megvalósításához, illetve a Hatóság feladatainak
a végzéséhez szükségesek, a Szolgáltató köteles a Hatóság részére szolgáltatni,
akkor is, ha azok üzleti titoknak minősülnek.
A postai szolgáltató az adatkezelése
során a postai szolgáltatási szerződés teljesítéséhez, a teljesítés
elszámolásához, igazolásához és utólagos ellenőrzéséhez szükséges adatokat a
postai küldemény feladását követő ötödik naptári év utolsó napjáig köteles
megőrizni.
A
Szolgáltató az Általános Szerződési Feltételekben meghatározott adatokat
köteles nyilvánosan hozzáférhetővé tenni.
A
fentiek szerinti adatszolgáltatás során az adatszolgáltató felelős az adat
tartalmának időszerűségéért, hitelességéért, pontosságáért és
ellenőrizhetőségéért.
10.2 Személyes
adatok védelme, titokvédelmi kötelezettség
A Szolgáltató a postai szolgáltatási szerződésével
kapcsolatos, illetve annak teljesítése során tudomására jutott adatokat
adatkezelőként kezeli, dolgozza fel és továbbítja.
Az adatkezelés
a) célja: a postai szolgáltatási szerződés
teljesítése, a teljesítés elszámolása, igazolása és utólagos ellenőrzése, a Hatóság
részére történő adatszolgáltatás, továbbá jogszabályban meghatározott egyéb
cél.
b) időtartama: jogszabály vagy a felhasználó eltérő
rendelkezése hiányában a postai küldemény feladását követő ötödik naptári év
utolsó napja.
A Szolgáltató a postai szolgáltatás teljesítését
nem teszi függővé olyan személyes vagy más adat megadásától, vagy olyan célú
adatkezeléshez való hozzájáruló nyilatkozat megtételétől, amely a postai
szolgáltatás feladó által igényelt tartalmú elvégzéséhez nem szükséges.
Szolgáltató a postai szolgáltatás teljesítésével
kapcsolatos, valamint annak teljesítése során tudomására jutott adatokat
kizárólag a postai szolgáltatási szerződés teljesítése, a teljesítés igazolása,
elszámolása és utólagos ellenőrzése céljából továbbíthatja harmadik országban
lévő adatkezelő vagy adatfeldolgozó részére.
A
Szolgáltató a szolgáltatás teljesítésével kapcsolatos, illetve a szolgáltatás
teljesítése során tudomására jutott adatokat jogszabályban foglaltak
figyelembevételével kezelheti, dolgozhatja fel és továbbíthatja.
A
Szolgáltató az általa továbbított küldemény tartalmát csak a szolgáltatás
teljesítéséhez szükséges mértékben ismerheti meg.
A
Szolgáltató:
– a zárt küldeményt – e pontba foglaltak
kivételével – nem bonthatja fel;
– a nem zárt küldeményeket csak a felvételhez,
feldolgozáshoz, továbbításhoz, illetve kézbesítéshez szükséges adatok
megállapítása érdekében és annak megfelelő mértékben tanulmányozhatja;
– a szolgáltatás teljesítése során tudomására
jutott adatot – a feladó, a címzett (illetve az egyéb jogosult átvevő),
valamint a közreműködő(k) kivételével – mással nem közölhet;
– a küldeményt – tartalmának megismerése céljából
– a feladó, a címzett (illetve az egyéb jogosult átvevő), valamint a
közreműködő(k) kivételével másnak át nem adhatja;
– a szolgáltatás teljesítéséről – a feladó, a
címzett (illetve az egyéb jogosult átvevő), valamint a közreműködő(k)
kivételével – másnak tájékoztatást nem adhat.
A
feladóval megegyező jogosultsággal rendelkezőnek kell tekinteni azt a személyt,
aki a postai küldemény feladását igazoló dokumentumot bemutatja, illetve a
postai küldemény egyedi azonosító adatát (pl. kód, küldeményazonosító), továbbá
szükség esetén a feladó és címzett nevét és a küldemény címét a Szolgáltatóval
elektronikus hírközlési úton (távközlő berendezés, Internet) közli.
A
Szolgáltató a zárt küldeményt felbonthatja, ha
– a küldemény burkolata oly mértékben sérült,
hogy tartalmának megóvása érdekében a felbontása indokolt, és felbontás nélküli
átcsomagolással a küldemény tartalmának a megóvása nem biztosítható;
–
a küldemény tartalma által okozott veszély elhárítása érdekében ez indokolt;
–
kézbesíthetetlen postacsomag őrzési ideje lejárt.
A
küldemény felbontását legalább két főből álló bizottság végzi, annak
megtörténtét és a teendő intézkedéseket jegyzőkönyvben rögzíti. A bizottság
tagjait a Szolgáltatónak az alkalmazottai, tagjai, megbízottai, illetve
közreműködői közül kell kijelölnie. Ha a bizottság nem működtethető, a
felbontás a helyi önkormányzat arra feljogosított képviselőjének jelenlétében
történhet. A felbontás tényét a küldeményre rá kell vezetni, és a felbontásról,
a felbontás okáról a feladót értesíteni kell.
A
Szolgáltatónak és a közreműködői tevékenységet végző személynek (szervezetnek)
megfelelő szervezési és műszaki intézkedésekkel biztosítania kell a Szolgáltató
igénybevételével továbbított küldemények, szöveges közlemények, illetve
közlések titkosságát. A Szolgáltató és a közreműködői tevékenységet végző
személy (szervezet) – a jogszabályi feltételek fennállása és erre irányuló
megkeresés esetén – köteles a küldeményt, szöveges közleményt, illetve közlést
átadni vagy bemutatni az annak megismerésére külön törvényben feljogosított
szervezeteknek, továbbá azok megfigyelését, tárolását, illetve a küldeménybe,
szöveges közleménybe más módon történő beavatkozást lehetővé tenni.
10.3. A postai
alkalmazott, megbízott és közreműködő adat- és titokvédelmi felelőssége
Az
adat- és titokvédelmi kötelezettség a Szolgáltató alkalmazottját, tagját,
megbízottját és közreműködőjét – a munkaviszony, a tagsági viszony, a megbízási
jogviszony, a közreműködői jogviszony megszűnése után is – a Szolgáltatóval
azonos módon terheli, azok megszegéséért felelősséggel tartozik.
11. Felelősség a szolgáltatások teljesítéséért
A
Szolgáltató a szolgáltatások nem szerződésszerű teljesítése esetén beleértve a
küldemény sérülését, tartalomhiányát, elveszését és megsemmisülését is, a Postatv.-ben,
valamint jelen Általános Szerződési Feltételekben foglaltaknak megfelelően
tartozik felelősséggel.
A Szolgáltató
nem felel a szolgáltatások körében keletkezett kárért, ha az a Szolgáltató
működési körén kívül álló elháríthatatlan okból keletkezett:
–
vis maior: háborús cselekmények, szabotázs,
lázadás, robbantásos merénylet vagy más szükséghelyzet, elemi csapás, tűzvész,
munkabeszüntetés, robbantásos fenyegetés, valamint a honvédelmi törvény alapján
feljogosított szervek rendelkezésére tett intézkedés esetében;
–
ha a
belső tartalomnak nem megfelelően csomagolt a küldemény,
–
ha a kárt a küldemény belső tulajdonsága, a
csomagolás kívülről észre nem vehető hiányossága vagy az elégtelen címzés
okozta;
–
a feladó
a különleges kezelést igénylő küldeménye esetén előzetesen nem nyilatkozott
(pl. törékeny); illetve
–
a közvetett kárért, elmaradt haszonért.
A
fenti károkkal kapcsolatos bizonyítás a következő személyeket terheli:
–
a Szolgáltatót: a csomagolás hiányossága és az elégtelen címzés tekintetében,
illetve abban a vonatkozásban, hogy a kárt működési körén kívül eső
elháríthatatlan külső ok, vagy szerződésszerű teljesítése mellett a károsulton
kívüli más személy okozta;
–
a feladót; illetve a címzettet: abban a tekintetben, hogy a kár nem a
csomagolás hiányossága vagy a címzés elégtelensége miatt állt elő, illetve,
hogy a kár nem a küldemény tartalmára, belső tulajdonságára vezethető vissza.
Közvetett
kézbesítés esetén a szolgáltató felelőssége a küldemény átadásával az átvevőre
száll át, az átvevő a címzettel szemben a polgári jog általános szabályai
szerint felel.
11.1. Kártérítés
11.1.1. A
kártérítés általános szabályai
Az
ügyfél a Szolgáltatóval szembeni kártérítési igényét írásban a feladástól
számított 15. naptól kezdődően, illetve a küldemény hiányossága vagy sérülése
esetén az erre vonatkozó jegyzőkönyv felvételét követően, ezen időpontoktól
számított hat hónapos elévülési időn belül érvényesítheti.
Az
ügyfél a postai küldemény késedelmes kézbesítése címén a Szolgáltatóval
szembeni kártérítési igényét a küldemény átvételétől számított tizenöt napos
jogvesztő határidőn belül írásban jelentheti be.
Az
ügyfél kárigényének elbírálására és kielégítésére a küldemény megsemmisülése
vagy elvesztése, a küldemény sérülése, tartalomhiánya esetén a kárigény
bejelentését írásban kell megtenni, vagy azt a Szolgáltatónál írásban jegyzőkönyvbe
vetetni.
Amennyiben
a Szolgáltatónak a tévesen kézbesített küldemények visszavételére és szabályos
kézbesítésére nincs lehetősége, a küldeményt elveszettnek tekinti.
A
kártérítési igény érvényesítésére az alábbiak kivételével a feladó jogosult. A
címzett jogosult, ha:
–
a sérült küldeményt átvette; vagy
–
a feladó a kártérítésre vonatkozó igény
érvényesítésének jogát a címzettre engedményezte, vagy
–
amennyiben a küldemény
a címzett tulajdona volt, ekkor a Szolgáltató igazolásként köteles elfogadni a
távollévők között kötött szerződésről a vállalkozás által jogszabály alapján
részére, mint fogyasztónak adott, a termék adásvételével kapcsolatban
ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget is tartalmazó visszaigazolást
és ha a küldeményhez nem kapcsolódik a címzett által a kézbesítéskor még
megfizetendő további díj.
A
Szolgáltató az ügyféltől a kár mértékének igazolását, bizonyítását abban az
esetben kérheti, ha a kártérítési igény küldemény sérülésével,
tartalomhiányával kapcsolatos.
11.1.2. A
kárigény bejelentésének módja
Ha
a Szolgáltató a panasz kivizsgálás során 30 napon belül a küldemény
megsemmisülését vagy elveszését állapította meg, annak tényéről írásban tájékoztatja
az ügyfelet.
Ha
az ügyfél kártérítési igénnyel kíván élni, azt a küldemény feladásától
számított tizenötödik naptól kezdődően hat hónapos elévülési időn belül teheti
meg a Szolgáltatónál.
A
küldemény sérüléséről, teljes vagy részleges tartalomhiányáról írásban van
lehetőség kárigény bejelentésére.
Ha
a Szolgáltató a küldemény kezelésének bármely szakaszában a küldemény sérülését
vagy hiányosságát észleli, ezek tényéről és mértékéről jegyzőkönyvet vesz fel.
A sérült vagy hiányos küldeményt a szolgáltató e jegyzőkönyv kíséretében
kézbesíti.
Ezekben
az esetekben a küldeményt a címzett vagy meghatalmazottja – bizonyos esetekben
a feladó – a kárigény jegyzőkönyvön történő összegszerű feltüntetésnél
(esetlegesen a jegyzőkönyvben foglaltakkal kapcsolatos nyilatkozatával) veszi
át – veszi vissza – melyet aláírásával igazol.
Ha
a küldemény sérülése, hiányossága a kézbesítéskor nem ismerhető fel, az erről
szóló bejelentést a kézbesítéstől számított 3 munkanapon belül kell a Szolgáltatóhoz
írásban bejelenteni.
11.1.3. A
kártérítési igény elbírálása, kifizetése
A
küldemény megsemmisülése vagy elveszése, továbbá teljes vagy részleges
tartalomhiánya esetén, jegyzőkönyv alapján bejelentett kártérítési igényt a Szolgáltató
a bejelentést követő 30 napon belül elbírálja és annak eredményéről az ügyfelet
haladéktalanul írásban tájékoztatja.
A
Szolgáltató az általa megalapozottnak talált kárösszeg kifizetése iránt – az
elbírálástól számított – 8 naptári napon belül intézkedik.
A
Szolgáltató az igény jogosságának teljes vagy részleges elutasítása esetén az
elutasítás indokait írásban közli az ügyféllel.
11.1.4. A
kártérítés mértéke
A
Szolgáltató a küldemények tartalmának sérülése, hiányossága, elvesztése,
megsemmisülése esetén a következők szerinti kártérítési átalányt köteles
fizetni:
Értéknyilvánítással
feladott küldemény elveszése, megsemmisülése esetén a kártérítés összege azonos
a feladó által a feladáskor feltüntetett érték összegével.
Az
értéknyilvánítással feladott küldemény sérülése, tartalomhiánya esetén a
kártérítés összege a hiány, vagy a sérülés mértékével arányos, de legfeljebb az
értéknyilvánítás összegével megegyező.
A
Szolgáltató a garantált idejű, de nem értéknyilvánított küldemény
megsemmisülése vagy teljes elveszése esetén fizetendő kártérítés a küldemény
megsemmisülése vagy teljes elveszése folytán a szolgáltatásért fizetendő díj
tizenötszöröse.
Utánvétel
különleges szolgáltatás esetén a Szolgáltató az utánvételi összeg erejéig
felelős, ha a küldeményt az utánvételi összeg beszedése nélkül vagy kisebb
összeg beszedésével kézbesítette.
11.2. Eljárás
a kártérítés után előkerült küldemények esetében
Ha
a küldemény vagy a küldemény tartalmának egy része a kártérítés összegének
kifizetését követően megkerül, arról a Szolgáltató a kártérítésben részesültet
értesíti. A Szolgáltató a küldeményt kártérítettnek visszaszállítja és ez
esetben kártérítettnek a felvett kártérítési összeget nem kell visszafizetnie.
Ha a kártérítésben részesült sikertelen kézbesítés esetén az értesítésre 8
napon belül nem ad választ, azt a Szolgáltató a megkerült küldeményről, illetve
tartalomrészről történő lemondásnak tekinti.
11.3. A
szolgáltató díj-visszafizetési kötelezettsége
A
Szolgáltató a küldemény felvételekor tévesen megállapított vagy a kézbesítéskor
tévesen beszedett díjat, díjkülönbözetet, illetve a nem teljesített
szolgáltatás díját – ezen tény megállapítását követően – a küldemény
feladójának visszafizeti.
A
Szolgáltató a szolgáltatás díját teljes mértékben visszafizeti abban az
esetben, ha a feladó a szerződéstől – a felvétel helyén a küldemény
visszakérésével – a továbbítás előtt eláll, a küldemény a Szolgáltató felróható
magatartása következtében a rendeltetési helyének elérése nélkül érkezett
vissza a feladási helyére, Szolgáltató a szolgáltatási szerződést nem
teljesítette, a törékeny különleges szolgáltatással feladott küldemény
megsérült.
A
Szolgáltató a fizetett díjak egy részét a következő esetekben és keretek között
fizeti vissza (részleges díjvisszatérítés):
A
túlfizetett összeget, ha a feladó vagy a címzett a küldeményért a díjszabás
szerint járó díjnál magasabb díjat fizetett, és ez a Szolgáltató kezelési
okirataiból, vagy a küldeményről megállapítható.
A
lerótt és az új díj közötti különbözetet, ha a feladó a küldemény címét vagy a
kért külön-, vagy különleges szolgáltatást a Szolgáltatónál továbbítás előtt
megváltoztatja, és az új rendeltetési hely alapján vagy a megváltoztatott
többletszolgáltatás esetén a fizetettnél alacsonyabb díj megfizetésével
tartozik.
11.4. Felelősség
a postai küldemény késedelmes kézbesítéséért
A
garantált kézbesítési idejű küldemény késedelmes kézbesítéséért a Szolgáltató
kártérítést köteles fizetni, kivéve ha bizonyítja, hogy a késedelmet a működési
körén kívül eső elháríthatatlan ok idézte elő. A kártérítés összege a garantált
idejű szolgáltatásért fizetett díj kétszerese.
A
Szolgáltató a nem garantált kézbesítési idejű küldemény késedelmes
kézbesítéséért kártérítési felelősséggel nem tartozik.
Ha
belföldi forgalomban a küldemény kézbesítése – illetve annak megkísérlése – a
feladástól számított tizenötödik napon belül nem történik meg, a felek eltérő
megállapodásának hiányában a küldeményt elveszettnek kell tekinteni, és a
kártérítésre a küldemény elveszésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
Ha
elveszettnek tekintendő küldemény előkerül, a küldeményt kézbesíteni kell. A
már kifizetett kártérítést azonban kézbesítés esetében sem kell a szolgáltató
részére visszafizetni.
12. Szolgáltatások teljesítésének minősége
A
Szolgáltató tevékenységének ellátása során vállalja, hogy az ügyfél által az
Általános Szerződési Feltételek alapján igényelt és megfizetett
szolgáltatásokat maradéktalanul teljesíti, a küldeményeket biztonságos
körülmények között továbbítja és ép, sértetlen állapotban kézbesíti a vonatkozó
kormányrendeletben meghatározott minőségi előírásoknak megfelelően.
A
felvett küldemények továbbítási útvonalát és módját a Szolgáltató választja meg
az igénybevett szolgáltatásnak megfelelően.
12.1. Átfutási idők
belföldi forgalomban
A
Szolgáltató tevékenységét úgy szervezi és működteti, hogy belföldi forgalomban
feladott küldemények végponttól-végpontig mért útvonalára vonatkoztatott
továbbítási időtartam a következők szerint teljesüljön:
A
Szolgáltató vállalja, hogy az érvényben lévő és leendő szerződéseinek
megfelelően, valamint az eseti szerződésekben (fuvarlevelek) megállapodott
kézbesítési határidők szerint a küldemények a fuvarlevélen feltüntetetteknek és
a feladók akaratának megfelelően kézbesítésre kerüljenek, vagy ennek
megkísérlése megtörténjen.
13. Együttműködés titkos
információgyűjtés érdekében
A
Szolgáltató együttműködik a titkos információgyűjtésre külön törvényben
felhatalmazott szervezetekkel. Szolgáltató a szolgáltatás megkezdésével
egyidejűleg saját berendezései, helyiségei tekintetében biztosítja a titkos
információgyűjtés eszközeinek és módszereinek alkalmazási feltételeit. A titkos
információgyűjtésre felhatalmazott szervezetek részére történő adatszolgáltatás
térítésmentes.
A szállításból kizárt tárgyak:
– szúró-, vágó-, és lőfegyver;
– lőszer, robbanószer;
– radioaktív, gyúlékony, mérgező, maró, tűz. és robbanásveszélyes
anyagok, illetve azt tartalmazó tárgyak;
– élő növények és állatok;
– értéknyilvánítás szolgáltatás, értékes tárgyak szállítása;
– földi maradványok;
– romlandó, fertőző, undort keltő áruk;
– hűtést, fűtést igénylő áruk;
– kegyeleti érzéseket sértő tárgyak, halotti hamvak;
– kereskedelmi mennyiségű alkohol, dohányáru;
– narkotikumok, egyéb hallucinogén és a büntető törvénykönyvben
meghatározott anyagok;
– nem megfelelően csomagolt tárgyak;
– postafiókra címzett küldemény;
– nem könyvelt küldemény;
– az ADR (Rendelet a veszélyes áruk közúton történő szállításáról)
értelmében veszélyes áruk.
Felügyeleti szerv:
Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság
Székhely: 1015
Budapest Ostrom utca 23-25.
Levelezési
cím: 1525 Budapest Pf. 75.
Telefon: +36
1 457 7100
Fax: +36
1 356 5520
Központi
Ügyfélszolgálat címe: 1133 Budapest, Visegrádi u. 106.
Ügyfélszolgálat
telefonszáma: +36 1 468 0673
Fax: +36
1 468 0509
Levelezési
cím: 1376
Budapest, Pf.: 997.
E-mail: info@nmhh.hu
Honlap:
www.nmhh.hu
Kelt:
Budapest 2025.04.16.